I industrialiseringens spår, ungefär vid samma tid som när paret Hedberg var verksamma, växte sommarstugan fram som ett fenomen i Sverige; kanske som ett nationalromantiskt svar på en längtan efter en idealiserad landsbygd.
Kasra Alikhani (f. 1987 i Iran) är baserad i Stockholm och har en masterexamen i fri konst från HDK-Valand i Göteborg. Som konstnär och filmare väver han ihop personliga iakttagelser, måleri och referenser till vår masskultur i fiktiva iscensättningar som reflekterar över vardagens teater. Genom sina iscensättningar utforskar Alikhani hur det förbisedda och välbekanta kan sättas i nytt ljus och därigenom synliggöra större strukturer i samhället.I industrialiseringens spår, ungefär vid samma tid som när paret Hedberg var verksamma, växte sommarstugan fram som ett fenomen i Sverige; kanske som ett nationalromantiskt svar på en längtan efter en idealiserad landsbygd. Kasra Alikhani har också lockats av idén om sommarstugan som en plats för återhämtning, men har aldrig haft tillgång till någon under sin uppväxt. Under sin vistelse i Tallbo vill han spegla och kritiskt reflektera över denna längtan, både sin egen och den som präglade delar av samhället under förra sekelskiftet. Genom ett fokuserat arbete med måleri och skulptur, i form av små tredimensionella scener, vill han föra en dialog med Ecke Hedbergs landskapsmåleri och Lisa Hedbergs handarbeten för att utforska våra fantasier om sommarstugan.
Kasra Alikhani (f. 1987 i Iran) är baserad i Stockholm och har en masterexamen i fri konst från HDK-Valand i Göteborg. Som konstnär och filmare väver han ihop personliga iakttagelser, måleri och referenser till vår masskultur i fiktiva iscensättningar som reflekterar över vardagens teater. Genom sina iscensättningar utforskar Alikhani hur det förbisedda och välbekanta kan sättas i nytt ljus och därigenom synliggöra större strukturer i samhället.